Wyzwania, potrzeby organizacyjno-edukacyjne oraz wyznaczone do realizacji cele powstają na bazie wyników ewaluacji wewnętrznej pracy szkoły, analizy wyników egzaminów zewnętrznych, wniosków z poprzednich mobilności, planów i wymogów modernizacyjnych bazy kształcenia zawodowego. Zapisane są w dokumencie pt. „Diagnoza Potrzeb i Planu Rozwoju ZSP Nr 1 w Krasnymstawie w latach 2015- 2023” oraz jego kluczowego obszaru - Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły.
MODERNIZACJA SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO OPARTA O RYNEK PRACY:-wyrównanie jakości nauczania przedmiotów zawodowych i języków obcych w zakresie słownictwa branżowego do jakości ich nauczania w krajach UE poprzez: realizację elementów podstawy programowej (części kształcenia, praktyk zawodowych) u pracodawców z krajów partnerskich UE, dostosowywanie (dzięki nabytym doświadczeniom) programów praktyk zawodowych oraz nauczania w ramach danej kwalifikacji do wymogów europejskiego rynku pracy;
-konieczność działań w tym zakresie ukazuje malejący wskaźnik naboru do szkoły: 2015/16-26.87%, 2016/17-18.48%, 2017/18–15.3%, 2018/19–16.4%, 2019/20–15,9%, 2020/21–15,6%. Zapewnienie atrakcyjnych i innowacyjnych form kształcenia zawodowego oraz ich promocja i upowszechnianie zachęci uczniów miasta i regionu do kontynuowania nauki w ZS Nr 1;
-poprawa wyników uzyskiwanych przez uczniów na egzaminach z kwalifikacji dzięki organizacji praktycznych staży/praktyk w środowisku pracy: pomimo faktu, że w wielu kwalifikacjach wyniki uzyskiwane przez naszych uczniów są wyższe niż średnia OKE Kraków i woj. lubelskiego, to obszarem wymagającym poprawy są zwłaszcza kwalifikacje: [AU.35]
Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji, [AU.36]Prowadzenie rachunkowości, [TG.06]Sporządzanie potraw i napojów. W zakresie kwalifikacji „Diagnozowanie oraz naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych” zdawalność wynosi 100% i tą tendencję chcielibyśmy utrzymać. Jest to szczególnie istotne po okresach nauki zdalnej i braku możliwości realizacji znacznej części zajęć praktycznych. Organizacja mobilności u pracodawców zniweluje powstały deficyt choć w części.
-diagnoza wykazała konieczność wsparcia uczniów w obszarze zawodowym (uwzględniając postulaty, potrzeby zawodowe i zainteresowania naszych uczniów) w zakresie umożliwiającym uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności zawodowych: kurs z obsługi oprogramowania typu GASTRO CHEF, FINANSE, POS, rekonstrukcja samochodów zabytkowych, kurs obsługi kasy fiskalnej, kurs obsługi programu płatnik, dekorowanie potraw (carving), kurs baristy i kelnera, kurs brukarza, kurs cukiernika, zajęcia o tematyce gastronomicznej (kuchnie świata). Większość tych obszarów uwzględniliśmy w przygotowanych we współpracy z org. przyjmującymi programach kształcenia. Pozostałe realizować będziemy w ramach akredytacji Erasmusa+, o którą zamierzamy wystąpić w 09.2022r.
Współpraca z rynkiem pracy oraz instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego
Obszary ograniczające nasze działania na poziomie lokalnym i jednocześnie warunkujące podejmowanie aktywności przy organizacji praktyk w ramach projektów mobilności Erasmus+ (częściowa lub całkowita eliminacja wskazanych przeszkód): -Niewystarczające środki na rozwój pracowni dostosowanych do nowych technologii i wymagań rynku pracy (maszyny i urządzenia zamortyzowane technologicznie)
-Brak współpracy z pracodawcami w zakresie wspólnego tworzenia programów nauczania w zawodzie oraz mała konkurencyjność i innowacyjność lokalnych pracodawców;
Rozwijanie europejskiego wymiaru funkcjonowania szkoły:
-Wdrażanie w szerszym zakresie ilościowym: uczestnicy, czasowym: częstotliwość działania, kompleksowym: działanie do każdego nauczanego w szkole zawodu formy praktycznej nauki zawodu w postaci staży realizowanych w ramach projektów mobilności: wykorzystanie doświadczenia i partnerstwa do opracowania wniosku akredytacyjnego.