Działania realizowane podczas projektu będą mieć długofalowy wpływ na uczestników, zaangażowane instytucje oraz
ich otoczenie.
Wyróżnić należy:
WPŁYW NA UCZESTNIKÓW – UCZNIÓW ZS NR 1:
-rozwój kompetencji językowych z nastawieniem na codzienną komunikację w języku ang. i hiszp., przezwyciężenie obaw i stresu przed mówieniem w języku obcym, co przyczyni się do zwiększenia motywacji do nauki języka obcego w szkole i poza nią oraz stanowi przełamanie podstawowej (według KE) bariery mobilności ponadnarodowej;
-zwiększenie kompetencji zawodowych w zakresie pracy w międzynarodowym środowisku oraz wykorzystanie dotychczas zdobytej wiedzy teoretycznej w obszarze kierunku zawodowego w praktyce. Uwzględnienie osiągnięć jako ocena praktyki zaw.;
-uznanie przez szkołę pobytu zagranicznego jako dodatkową praktykę - adnotacja na świadectwie (szczególne osiągnięcia).
-poznanie przez uczniów działalności firm zagranicznych i wymagań stawianych kandydatom do pracy na danym stanowisku;
- rozwój osobisty uczestników,
- zwiększenie samodzielności, odpowiedzialności, mobilności, elastyczności w nowym miejscu i środowisku, umiejętności współdziałania i zadaniowego organizowania czasu pracy/nauki, budowanie otwartości, ciekawości oraz odporności na sytuacje stresowe, wzrost pewności siebie, wiary w sukces i własne możliwości;
- uzyskanie cennych dokumentów UE: Europass Mobility, ECVET i certyfikat językowy, uznawanych przez pracodawców na terenie całej UE, co zwiększy atrakcyjność uczniów jako absolwentów na lokalnym, regionalnym i europejskim rynku pracy;
- zwiększenie świadomości kulturowej i tolerancji do innych narodowości i odmiennej mentalności, rozwijanie poczucia obywatelstwa i tożsamości europejskiej.
Zbiorczo zrealizowanie celów projektu poprawi wyniki w nauce jego uczestników
- lepiej zdadzą egzaminy zawodowe, staż pomoże im w promowaniu własnej osoby, pomoże w wyborze dalszej ścieżki zawodowej, rozwinie kompetencje, które pozwolą na zwiększenie swojej zdolności do zatrudnienia i/lub samozatrudnienia (branże zawodowe ujęte w projekcie
– cele EPRSZ);
WPŁYW NA ZS Nr 1:
Spodziewany wpływ projektu na organizację wnioskującą to przede wszystkim zapewnienie prawidłowej realizacji działań dydaktycznych, opiekuńczo-wychowawczych i organizacyjnych szkoły zgodnie z Europejskim Planem Rozwoju Szkoły. Szkole łatwiej będzie współpracować na forum międzynarodowym dzięki doświadczeniu, ogólnoeuropejskim koncepcjom, takimi jak europejski system transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) czy Europass, które ułatwiają uczącym się kontynuowanie nauki w kolejnych organizacjach.
Szkoła skorzysta również na bliższych kontaktach z przedsiębiorstwami, zyskując dostęp do nowoczesnych urządzeń oraz zatrudniając nauczycieli i osoby prowadzące szkolenia zaznajomione ze współczesnymi warunkami pracy.
WPŁYW NA ŚRODOWISKO LOKALNE:
- działania wpłyną na pozytywne nastawienie uczniów, rodziców i środowiska lokalnego do szkoły poprzez podkreślenie sukcesów uczniów i nauczycieli,
- szkoła zyska wizerunek placówki nowoczesnej realizującej założenia traktowe UE;
- uczniowie, rodzice rozmawiając o projekcie z innymi, zachęcą ich do podjęcia podobnych wyzwań i realizacji projektów współpracy i wymiany międzynarodowej;
- społeczność lokalna poprzez udział młodzieży w międzynarodowym projekcie pozna kulturę, tradycję i historię odległego od nas regionu Hiszpanii - Andaluzji;
- wielokulturowość wpłynie na poszerzanie wiedzy, horyzontów myślowych lokalnej społeczności;
- dzięki współpracy istnieje możliwość poznania dobrych wzorców organizacyjno-społecznych;
Członkowie zespołu projektowego (instytucji zaangażowanych w projekt) zdobędą doświadczenia w zarządzaniu i pracy nad projektem edukacyjnym, podniosą swoje kompetencje zawodowe oraz komunikacyjne. Nauczą się wykorzystywać europejskie narzędzia edukacyjne w codziennej pracy, będą potrafili kreatywnie i efektywnie pracować z młodzieżą realizując kolejne projekty edukacyjne. Będą również potrafili w przyszłości sprostać także potrzebom szkoleniowym kadry pracującej z młodzieżą zapewniając nowe rozwiązania takie jak udział w zagranicznych szkoleniach, w doskonaleniu zawodowym kadry planowanym jako kolejne działania w ramach programu Erasmus+.
Członkowie zespołu zdobędą wiedzę na temat walidacji i uznawalności wykształcenia.
Wnioski, efekty i rezultaty działań projektowych zostaną przekazane instytucjom odpowiedzialnym za ewaluację strategii lokalnych i regionalnych, przez co projekt zostanie formalnie uznany jako działanie spełniające wskazane cele i dowodząc jego wielowymiarowości. Liczymy, że przez nasze działanie lokalne i regionalne instytucje uwzględnią w swoich strategiach bardziej precyzyjne odniesienia do efektów współpracy międzynarodowej instytucji edukacyjnych możliwych do uzyskania poprzez np. program Erasmus+, a poziomie krajowym i europejskim projekt wpisuje się w cele i strategię Programu Erasmus+ w zakresie zapewnienia odpowiedniego poziomu edukacji, zachęcania do nauki języków obcych.
ODDZIAŁYWANIE W SKALI LOKALNEJ/REGIONALNEJ
Poprzez realizację projektu mobilności w ramach programu Erasmus+ oraz także poprzez akcję informacyjną i działania upowszechniające szkoła podniesie swój prestiż w mieście (Krasnystaw) i regionie. Naszą ambicją jest, aby nasza placówka była postrzegana jako instytucja innowacyjna, zdolna podjąć i zrealizować dla swoich uczniów ambitne przedsięwzięcia edukacyjne. Liczymy, że poprawa atrakcyjności kształcenia zawodowego zrealizowana poprzez transfer wiedzy oraz dobrych praktyk przełoży się na wybór naszej szkoły przez absolwentów szkół podstawowych jako placówki gwarantującej możliwość szerokiego kształcenia z komponentem ponadnarodowym. „Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy” – wskazująca zawody technika: budownictwa, mechanika/operatora CNC jako kluczowe w kierowaniu wsparcia oraz wskazująca zawody technika: usług fryzjerskich, ekonomisty, żywienia i usług gastronomicznych i pojazdów samochodowych jako te o umiarkowanym, ale jednak zapotrzebowaniu (woj. lubelskie).
Projekt wielowymiarowo wspiera „Strategię Rozwoju Miasta Krasnystaw z perspektywą do roku 2020” w zakresie organizacji systemu kształcenia (umożliwianie zdobycia wiedzy i umiejętności) oraz wychowania (kształtowanie i promowanie postaw) tak, aby: ułatwiać każdemu realizację aspiracji oraz rozwój własny i wykorzystanie możliwości, przygotowywać do aktywnego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu społecznym, kulturalnym i gospodarczym – w wymiarze lokalnym, narodowym i globalnym, skutecznie przeciwdziałać wykluczeniu i marginalizacji osób oraz grup społecznych, reagować na zmiany związane z rozwojem nauki, nowoczesnych technologii i globalizację, szybko i elastycznie dostosowywać się do zmian zachodzących na rynku pracy. Włączenie władz samorządowych w upowszechnienie projektu pozwoli włączyć jego efekty i działania w podsumowanie Strategii.
ODDZIAŁYWANIE W SKALI KRAJOWEJ/EUROPEJSKIEJ
Projekt mocno wpisuje się w strategię i cele kształcenia określone przez MEN:
-„Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020” w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych, matematycznych, kreatywności oraz przedsiębiorczości” – powiązanie z programem merytorycznym projektu; Na poziomie EU (oprócz zbieżności z celami programu Erasmus+) projekt wpisuje się w 4 główne cele raportu Komisji Europejskiej „Nauczanie i uczenie się. Na drodze uczącego się społeczeństwa”: zachęcanie do zdobywania nowej wiedzy, zbliżanie szkoły i przedsiębiorstwa, walka ze zjawiskami marginalnymi, opanowanie trzech języków wspólnoty. Wspiera Europejską Agendę Cyfrową w zakresie ICT w nauczaniu, cyfryzacji zasobów, e-lerningu (Priorytet 1) oraz w Traktat o funkcjonowaniu UE (art. 165,166)–wsparcie rozwoju edukacji o wysokiej jakości poprzez współpracę pomiędzy członkami. Wymiar europejski to także partnerstwo instytucji i poznanie przez uczestników kultury, tradycji, historii Hiszpanii.