Europejski Plan Rozwoju szkoły powstał na bazie wniosków „Diagnozy Potrzeb i Planu Rozwoju ZSP Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie w latach 2015- 2023, celów określonych w Statucie i Programie Wychowawczo – Profilaktycznym, współpracy z rynkiem pracy oraz dokumentami nakreślającymi zmiany na nim zachodzące, wyników egzaminów i obserwacji bieżącej naszych uczniów. Jego główny cel to usystematyzowanie zadań i działań na płaszczyźnie międzynarodowej zmierzających do podniesienia jakości i efektywności pracy szkoły, wdrożenia europejskiego wymiaru organizacyjnego naszej placówki. Zakres oddziaływania EPRSZ obejmuje następujące obszary celów/potrzeb szkoły w zakresie europejskiej mobilności i współpracy: Potrzebą szkoły jest i obszarem wymagającym poprawy jest
WPROWADZENIE INNOWACYJNYCH METOD NAUCZANIA Z KOMPONENTEM PONADNARODOWYM.
Nauczyciele wyrażają dużą potrzebę odbycia zagranicznych szkoleń oraz podniesienia swoich kwalifikacji w obszarze metodyki oraz odpowiedniego wykorzystania skutecznych metod nauczania w pracy dydaktycznej. Uczniowie zgłaszają potrzebę poznania metod pracy stosowanych w innych krajach europejskich oraz wskazują obszary zawodowe, w których poprzez mobilność chcieliby się rozwijać. Nauczyciele potrzebują wzbogacić swój warsztat metodyczny o skuteczne metody pracy z młodzieżą, które będą możliwe do wcielania w życie na gruncie naszej szkoły, uzyskane doświadczenie zaprocentuje wprowadzeniem do planów nauczania autorskich programów nauczania oraz wprowadzenia innowacji pedagogicznych.
Europejski Plan Rozwoju szkoły powstał na bazie wniosków „Diagnozy Potrzeb i Planu Rozwoju ZSP Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie w latach 2015- 2023, celów określonych w Statucie i Programie Wychowawczo – Profilaktycznym, współpracy z rynkiem pracy oraz dokumentami nakreślającymi zmiany na nim zachodzące, wyników egzaminów i obserwacji bieżącej naszych uczniów. Jego główny cel to usystematyzowanie zadań i działań na płaszczyźnie międzynarodowej zmierzających do podniesienia jakości i efektywności pracy szkoły, wdrożenia europejskiego wymiaru organizacyjnego naszej placówki. Zakres oddziaływania EPRSZ obejmuje następujące obszary celów/potrzeb szkoły w zakresie europejskiej mobilności i współpracy: Potrzebą szkoły jest i obszarem wymagającym poprawy jest
WPROWADZENIE INNOWACYJNYCH METOD NAUCZANIA Z KOMPONENTEM PONADNARODOWYM.
Nauczyciele wyrażają dużą potrzebę odbycia zagranicznych szkoleń oraz podniesienia swoich kwalifikacji w obszarze metodyki oraz odpowiedniego wykorzystania skutecznych metod nauczania w pracy dydaktycznej. Uczniowie zgłaszają potrzebę poznania metod pracy stosowanych w innych krajach europejskich oraz wskazują obszary zawodowe, w których poprzez mobilność chcieliby się rozwijać. Nauczyciele potrzebują wzbogacić swój warsztat metodyczny o skuteczne metody pracy z młodzieżą, które będą możliwe do wcielania w życie na gruncie naszej szkoły, uzyskane doświadczenie zaprocentuje wprowadzeniem do planów nauczania autorskich programów nauczania oraz wprowadzenia innowacji pedagogicznych.
Ogromną potrzebą naszej szkoły jest WZMOCNIENIE JEJ EUROPEJSKIEGO WYMIARU I MIĘDZYNARODOWEGO ZASIĘGU. Szkoła nieustannie poszukuje partnerów do międzynarodowych projektów, współpracowaliśmy z fundacją pośredniczącą, ale chcielibyśmy pozyskać partnerów z różnych krajów UE oraz realizować autorskie projekty. W tym celu należy podwyższać umiejętności językowe pracowników szkoły, tak aby umożliwić im swobodną komunikację w języku angielskim, a w rezultacie dać im narzędzie do nawiązywania międzynarodowej współpracy z instytucjami, szkołami i stowarzyszeniami z innych krajów europejskich. Celem jest rozszerzenie oferty staży zagranicznych dla pozostałych kierunków kształcenia reprezentowanych w szkole oraz pozyskanie środków na działania w ramach Akcji Edukacja Szkolna i mobilności kadry.
Konieczny jest ROZWÓJ INTERDYSCYPLINARNYCH UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWYCH. 57 proc. badanych liderów rynku (raport LinkedIn) przyznało, że umiejętności miękkie są dla nich ważniejsze niż te twarde. Od lat na liście najistotniejszych kompetencji miękkich znajdują się: chęć rozwoju i nauki, motywacja i zaangażowanie, umiejętność współpracy, zdolności organizacyjne, umiejętności komunikacyjne. To cechy uniwersalne, które są pożądane niezależnie od charakteru pracy czy branży.
Pożądanymi cechami, które warto rozwijać są również: umiejętność rozpoznawania własnych oraz cudzych emocji, optymizm i pozytywne nastawienie, pewność siebie połączona ze świadomością własnych zalet i wad, a także elastyczność konieczna do adaptowania się w nowych warunkach. Obszar rozwoju tych kompetencji nie należy do priorytetowych, jeżeli chodzi o podstawę programową. A to właśnie coraz częściej postawy decydują o uzyskaniu/utrzymaniu bądź nie zatrudnienia. Celem EPRSZ jest planowanie działań edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kompetencji miękkich i kreowania wskazanych postaw uczestników; Diagnoza wykazuje konieczność WSPARCIE UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI.
Szkoła jest bardzo zaangażowana w integrację społeczną. Z pomocy zewnętrznej aktualnie korzysta łącznie 64 uczniów co stanowi 20 % uczniów. Aby wesprzeć ich w rozwoju konieczne jest aby nasi nauczyciele znali narzędzia i stosowali strategie wspierająco - motywujące, które będą gwarantować, że młodzież ze specjalnymi potrzebami również będzie mogła osiągnąć sukces podczas zagranicznych staży; Konieczny jest wybór na partnerów projektowych organizacje/instytucje umożliwiające dostosowanie działań organizacyjno – merytorycznych do uczniów ze specjalnymi potrzebami czy niepełnosprawnościami i oferujących wsparcie we włączaniu takich uczniów w działania projektowe; Ostatnim kluczowym obszarem jest konieczność stałego
PODNOSZENIA ZNAJOMOŚCI JĘZYKÓW OBCYCH (z uwzględnieniem słownictwa technicznego) - ponieważ jego słaby poziom stanowi - obok kwalifikacji zawodowych - główną, potencjalną barierę mobilności na europejskim rynku pracy oraz uniemożliwia zatrudnienie także w naszym kraju, gdzie - jak wykazują statystyki - rośnie liczba przedsiębiorstw (spółek) z kapitałem zagranicznym, posiadających swoje oddziały także w innych krajach europejskich. Celem jest sukcesywne, etapowe wprowadzanie elementów dwujęzyczności (j. angielski branżowy) w nauczaniu przedmiotów zawodowych bazujących na doświadczeniach i wnioskach z mobilności w zawodach objętych działaniami projektowymi oraz planowanie przyszłych działań projektowych kładących szczególny nacisk na kompetencje językowo – komunikacyjne;
MODERNIZACJA SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO OPARTA O RYNEK PRACY:
Współpraca z rynkiem pracy oraz instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego
Ustanowienie i rozwijanie europejskiego wymiaru funkcjonowania szkoły: